2/12/2011

Per què vam decidir fer aquest projecte de millora?

En aquesta escola (CEIP XALOC) hi havia una necessitat de fomentar el gust per la lectura
entre l’alumnat, ja que els nins i nines no veien la lectura com una activitat lúdica. 


Durant la nostra estada a l'escola, les practicants, havíem de fer un projecte per fomentar l'ús
de la lectura entre els infants, que consistia en apropar als alumnes a la lectura i fomentar el
gust per la mateixa.
Les raons per les quals la lectura és imprescindible dins els procés educatiu:


1.    La literatura infantil dóna resposta a necessitats íntimes del nen, resposta que es tradueix en el gust que el nen manifesta per ella. (CERVERA, J.: La literatura infantil en l'educació bàsica, pàg. 45-61).
2. L'aproximació de l'escola a la vida, ja que la literatura infantil és fruit de la cultura que es produeix en la vida. Introduir aquest tipus de lectures a l'aula és una forma d'acostament entre ambdues realitats.
3. L'aprofitament dels elements folklòrics presents en la literatura infantil. Aquesta integració del folklore és garantia de l'aproximació a l'esperit del poble.
4. L'aprofitament dels estímuls lúdics implicats en la literatura infantil. Els elements lúdics generen motivació per al desenvolupament del llenguatge i per a altres aspectes educatius.
5. Tenint en compte que el nen aprèn la llengua per dos procediments bàsics, la imitació i la creativitat, com és generalment acceptat, cal admetre que el llenguatge especialment elaborat de la literatura tal vegada sigui menys permeable a la imitació; no obstant això, és molt més suggeridor des del punt de vista creatiu, doncs estimula constantment per la presència de noves situacions, per la construcció de frases noves i noves formes d'expressió.
6. La literatura infantil a l'escola, millor que qualsevol altre procediment, pot despertar afició a la lectura. Una diferència important entre els nens que aprenen a llegir únicament a l'escola i els que aprenen a llegir fora d'ella és que els de el primer grup aprenen a desxifrar i reconèixer paraules en textos sense contingut significatiu que degraden la intel·ligència del petit, mentre que els de el segon grup aprenen a llegir amb textos que els fascinen. (BETTELHEIM, B. i ZELAN, K.: Aprendre a llegir, p. 19).
7. La literatura infantil pot contribuir a retornar-li a la paraula el seu poder de convocatòria enfront de la invasió de la imatge i davant la degradació de la pròpia paraula, provocada en gran mesura per l'abandó en els mitjans de comunicació social i en algunes situacions de relació interpersonal.
En els articles 2 i 3 del Reial decret 1513/2006, podem observar la importància de l'adquisició de l'hàbit lector, com una “habilitat cultural bàsica”.
Per aquest motiu, la necessitat de que l'alumne llegeixi amb veritable afició és absolutament essencial, per això debem trobar diferents estratègies per afavorir-lo. Aquestes estratègies les hem transformat en activitats per cicles, amb l’objectiu de divertir als nins mitjançant els contes. Així, veuen de prop, que la lectura no és avorrida, com ells pensen, sinó que és un altre tipus de joc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario